De pompoen, een smaakvol en gezond ingrediënt en familie van de meloen, courgette en de komkommer zetten we in het zonnetje. De vaak grote platronde of ronde vruchten, hebben een harde schil en afhankelijk van de soort geel of oranje vruchtvlees.

Er zijn veel verschillende soorten pompoenen van reuze grote tot vuistklein, van licht geel tot oranje en groen. De grote bleekoranje winterpompoen met mooi oranje vruchtvlees is wel een van de bekendste. Deze pompoen is zo groot dat hij vaak in stukken wordt verkocht. Ook de fles of butternut pompoen met een bleke beige schil en oranje vruchtvlees en de knaloranje of groene hokkaido pompoen met oranje vruchtvlees zijn pompoenen die vaak aangeboden worden.

Eentje die je minder vaak tegenkomt maar zeker het proberen waard is de spaghettipompoen. Een ovale vrucht met een lichtgele of geel-groene gevlekte schil en dradig vruchtvlees dat inderdaad aan spaghetti doet denken. Op de foto zijn de volgende pompoenen afgebeeld v.l.n.r. een flespompoen, een kabocha met geel vruchtvlees, een doorgesneden hokkaido, een spaghettipompoen en een blauwe pompoen met oranjegeel vruchtvlees die door velen de allerlekkerste wordt genoemd.

Pompoenen bevatten veel vezels die belangrijk zijn voor een goede werking van de darmen en betacaroteen dat goed is voor de huid en de ogen.

Verkrijgbaarheid
Pompoenen zijn volop te koop in de herfst en de winter. Uit de eigen moestuin kun je ze, afhankelijk van de tijd waarop de planten geplant zijn, op zijn vroegst eind juli oogsten. De flespompoen en de hokkaido kun bijna het hele jaar rond kopen.

Kopen en bewaren
Een verse pompoen herken je aan het steeltje. Een harig en groen steeltje betekent dat de pompoen nog niet zo lang geleden geoogst is. Een hard en ingedroogd steeltje betekent dat de oogst al enige tijd geleden was. Maar omdat de pompoen een echte bewaarvrucht is, is dat zolang de pompoen geen zachte en/of bruine plekken heeft, geen probleem. Bewaar pompoenen op een droge koele plek (12-15 °C) en net als de komkommer en de courgette niet beneden de 8 °C. Pompoenen kunnen minimaal 6 weken maar soms ook wel tot het voorjaar bewaard worden. Keer de pompoen wel regelmatig om ligplekken te voorkomen.

Per persoon heb je ongeveer 250 g pompoen nodig.

Schoonmaken
Jonge en kortgeleden geoogste pompoenen hoeven niet geschild te worden, de schil wordt tijdens de bereiding zo zacht dat je hem kunt eten. Ook de hokkaido pompoen wordt wanneer hij net geoogst is met schil bereid. Later in het seizoen wordt de schil stugger en is het raadzaam pompoenen voor het bereiden te schillen. Dat gaat het eenvoudigst als hij in parten gesneden is. Halveer de pompoen, schraap met een lepel de draden en de pitten eruit, snijd hem in parten en snijd de schil eraf. Snijd het vruchtvlees vervolgens naar wens in stukken, parten of blokjes.

Pompoen bereiden
Pompoen heeft een milde zoete smaak die ook door kinderen vaak zeer gewaardeerd wordt. Het is een veelzijdige groente verwerk hem bijvoorbeeld eens in een hartige pompoentaart, in een Indiase curry of maak er een pompoensoep van.

– Bestrooi parten oranje pompoen met specerijen als gemalen koriander, kaneel en komijn, druppel er een beetje olie over en grill ze in de oven gaar.
– Deze groente smaakt ook erg lekker met salie in een risotto.
– Of bak hem in blokjes gesneden met paprika en knoflook in de olijfolie net gaar en schep de groenten met verse geitenkaas of feta door de couscous, freekeh of quinoa.
– Het is een verrukkelijk ingrediënt in een tagine met kip, citroen en abrikozen. Dit Marokkaanse stoofgerecht wordt genoemd naar de gelijknamige aardewerken schotel met puntdeksel waar deze heerlijke gerechten in bereid worden.

Bereidingstijd
Stoven: afhankelijk van de grootte 10-12 minuten
Roerbakken: 5-10 minuten
Roosteren in de oven: ca. 30 minuten op 220 °C (schep de stukken tussentijds een keer om)

Voedingswaarden per 100 gram (rauw):
15 kcal, 1 g eiwit, 0,2 g vet, 2 g koolhydraten en 1 g vezels