Koolraap is de wortel van een plant uit de kruisbloemfamilie net zoals de meiknol en het koolzaad. Het jonge blad wordt als snijmoes of snijkool gegeten. In tegenstelling tot vroeger wordt deze groente tegenwoordig niet zo veel meer gegeten en valt koolraap onder de zogenaamde vergeten groenten. De knollen zijn bruin-paars met geel vanbuiten en oranje-geel vanbinnen. Rauw smaakt koolraap een tikje bitter maar gekookt krijgt deze groente een lekkere zoete smaak met een klein aangenaam bittertje (als je er van houdt natuurlijk).

Verkrijgbaarheid
Koolraap is een typische wintergroente en te koop van oktober tot maart.

Kopen en bewaren
De knol moet stevig aanvoelen en een gladde buitenkant zonder zachte plekken hebben. Op een koele donkere plaatst of in de groentelade van de koelkast zijn de knollen 3-4 weken houdbaar. Bij 1 °C kunnen ze wel 6 maanden bewaard worden.
Reken op 200 – 250 g koolraap per persoon.

Schoonmaken
De knollen worden geschild en vervolgens in plakken en daarna naar wens in repen (patatjes) of blokjes gesneden. Vlak onder de schil zit een vezelig laagje dat is duidelijk te herkennen en dat moet je ook wegschillen.

Koolraap bereiden
Je kunt koolraap, koken, bakken, stoven, in de oven bereiden en frituren.

Koken: kook koolraap in een laagje water met een snufje zout. Serveer de groente met een kaassausje. Of kook de koolraap zoals mijn oma altijd deed, met een mespuntje suiker en kaneel, niet voor niets noemde wij dat zoete patatjes en kwamen we kraag eten als we de aards-zoete geur roken die uit de pan op het vuur kwam.

Stoven: snijd de koolraap dan in blokjes en bak ze eerst al omscheppend in de boter of olijfolie. Voeg water of bouillon toe en stoof de groente met de deksel op de pan in 5-10 minuten gaar.

Frituren: snijd de koolraap in dunne frietjes. Dep de gesneden groente goed droog en frituur ze in hete frituurolie (180 °C) goudbruin en gaar. Eet ze net als echte frieten met een beetje zout en mayo.

Roosteren: snijd voor geroosterde koolraap de groente grof en kook de stukken 10 minuten voor. Verdeel de gekookte koolraap over de met een bakmatje beklede bakplaat. Druppel er olijfolie over en bestrooi met peper en zout. Rooster de koolraap op 200 °C in ± 30 minuten krokant en lichtbruin. Schep tussentijds een paar maal om.

Receptideetjes:
• Maak ook eens een koolraapstamppot van gekookte aardappel en met spekjes en ui gebakken koolraap. Of kook de koolraap naturel en voeg gehakte walnoten en hamreepjes aan de stamppot toe.
• Vervang voor een koolraap-aardappelpuree een gedeelte van de aardappels door koolraap en zet een verrassende puree op tafel.

Bereidingstijden
Koken: blokjes: 12-15 minuten, patatjes: 15-20 minuten
(Roer)bakken: ± 10 minuten en nog 5 minuten met de deksel op de pan stoven
Smoren/stoven: 15-20 minuten
Frituren: 3-5 minuten per portie

Voedingswaarden per 100 gram (rauw):
24 kcal, 1 g eiwit, 0 g vet, 5 g koolhydraten en 2,5 g vezels